Autor/autori: Martin Kotík, Róbert Bukovický

ESP – Systém elektronickej stabilizácie podvozku
Elektronický stabilizačný systém alebo ESP je elektronický stabilizačný systém s účelom zvýšiť bezpečnosť jazdy v osobnom automobile. Skladá sa z dvoch subsystémov: ABS a ASR
Systém elektronickej stabilizácie podvozku, vo vätšine vozidiel nazývané ESP poznáme už niekoľko rokov. Je to asi najlepší elektronický systém, ktorý vo vozidle môžete mať! Pomáha vodičom pri udržaní kontroly nad vozidlom a zamedzuje kolíziam počas výnimočných dopravných manévrov. Krízové situácie, akými sú prudka zmena smeru jazdy alebo náhle brzdenie, sú vďaka ESP technológii vodičom lepšie zvládnuté. ESP je vlastne rozšírená verzia ABS technológie, ktorá obsahuje senzory rýchlosti a umožňuje nezávislé brzdenie každého z kolies. Okrem toho má senzory, ktoré zaznamenavajú, ak vozidlo smeruje iným smerom, ako vodič zamýšľal (uhol natočenia volana). Použitím bŕzd na jedno alebo viacerých kolesách sa snaží dostať vozidlo opäť pod kontrolu vodiča.
ESP sa aktivuje automaticky, ako náhle zariaddenie rozpozná zmenu, ktorá by mohla viesť ku kolízii a môžeme len zdôrazniť, že esp je schopný reagovať až 140x za sekundu, teda pri rýchlosti 100km/h dokáže pomáhať vodičovi každých cca 20cm jazdy. Dobre oddýchnutý vodič má za volantom reakčný čas okolo 1 sekundy, čo pri rýchlosti 100km/h znamená možnú reakciu každých 29 metrov. Samozrejme, táto technológia nie je všemohúca a vodič by mal prispôsobiť rýchlosť okolitým podmienkam. Platí to najmä na mokrej vozovke, kedy je schopnosť kolies znížiť rýchlosť obmedzená. Efektívnosť ESP je znižovaná nežiaducim stavom pneumatik, pretože závisi na trení medzi kolesami a vozovkou. Použitie ESP nevyžaduje žiadne špeciálne znalosti a zručnosti vodiča pri vedení vozidla.